Sabtu, 16 Jun 2012

BILA AKU JAHIL DULU KAU TAK TEGUR.... BILA DAH BERUBAH KAU DATANG NAK TEGUR PULA

Ini kisah pengalaman ana duduk dalam satu bayan semasa Ghast pertama kami. Semasa itu Allah telah hantar seorang pembayan dari luar seorang pegawai tentera berhenti bekas comandan di suatu pusat latihan dalam tentera darat.

Salah satu kata yang ana tak boleh lupa...

hamba Allah ni kata dulu sebelum dia dapat usaha ni Tabligh. Dia sering merayau-merayau tak duduk rumah tak solah sehinggakan mengaji pun tak tahu. Pada suatu hari hamba Allah didatangi seorang kenalan lama orang Tabligh mengajak dia keluar. Hamba Allah ni pun terkesan .

Mulalah dia keluar 3 hari berulang-rulang kali selepas tu 40 hari datang lah perubahan pada diri dah mula solah lima waktu di masjid dah boleh mengaji .

Suatu hari tu hamba Allah ni di ziarahi oleh keluarga sebelah isteri boleh dikatakan orang alim mula menegur kerana dia beliau dah mula pandai meninggalkan anak isteri...

''jawab dia hamba Allah ni. Kau nak tengok aku solah ke @ x solah? Kau nak tengok macam dulu merayau-rayau ke @ macam sekarang duduk dalam rumah?''

''Kau nak aku macam sekarang ni.... dah boleh mengaji @ aku macam dulu mengaji pun tak tahu.?''

 ''Apa jawab iparnya abang teruskanlah..''

Selepas tu dia kata kenapa dulu aku tak solah kau tak tegur aku?

Kenapa dulu aku tak mengaji kau tak ajar aku mengaji?

kenapa sekarang ni aku dah berubah kau nak tegur aku pula!

Sebab aku meninggal anak isteri keluar 3hari, 40 hari.. bukan tak de berlanja.. cukup berlanja yang aku bagi..

Tuan yang di muliakan oleh Allah SWT bukan orang macam ni kita nak risaukan . Orang yang nak kita risau orang islam yang tak solah yang berada di pasar2 malam, shoping complex yang melepak , di karaoke berdua-duan bukan mahram.. orang macam ni kita kena jumpa cakap dengan dia penuh kasih sayang ajak kembali pada Allah.. insyaAllah ...

Nabi Daud AS bertanya pada Allah.''Ya Allah Siapakah orang paling dekat dengan mu Ya Allah'' ? Jawab Allah.'' Orang yang mengajak orang lain untuk dekat dengan aku dia adalah orang yang dekat dengan aku''. (Orang yang mengajak orang lain untuk dekat dengan Allah dialah orang paling dekat dengan Allah.) Pertanyaan Nabi Daud AS'' Ya Allah siapakah orang yang paling kau cintai? Jawab Allah''Orang mengajak orang lain untuk cinta pada aku dialah orang paling ku cintai''. (Jika ada orang mengaku cinta pada Allah tapi dia tak pernah mengajak orang untuk cinta pada Allah itu adalah cinta palsu.Jika betul dia cinta pada Allah dia akan mengajak orang lain untuk cintakan Allah.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.