Sabtu, 16 Jun 2012

MUKA MASAM BERKELUH KESAH ADALAH PENGHUNI NERAKA

Abu Yazid Al-Busthami , pelapor sufi , pada suatu hari pernah didatangi seseorang lelaki wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut.


Dengan murung lelaki itu mengadu ,''Tuan guru sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah lepas saya beribadah kepada Allah . Orang lain sudah lelap saya masih bermunajat . Isteri saya belum bangun saya sudah mengaji. Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki , tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?

Jawab Abu Yazid,''Perbaiki penampilanmu dan ubah roman mukamu, kau tahu , Rasulullah adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tetap tak pernah keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah salah satu tanda penghuni neraka mukanya masam yang membuat orang curiga kepadanya .



Lelaki itupun tertunduk . Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya. Sejak hari itu wajahnya sentiasa berseri. Setiap kesedihan di terima dengan sabar tanpa mengeluh. Alhamdulillah sesudah itu ia tidak pernah lagi berkeluh kesah..

AL ISLAM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.