Khamis, 5 Julai 2012

DUA RAKAAT SOLAH TERSELAMAT DARI DI BUNUH DAN DI ROMPAK


Hazrat Wahab bin Munabbih rah berkata bahawa melalui solah segala hajat dapat di pohon dari Allah SWT. Sekiranya orang terdahulu menghadapi sebarang kesulitan, mereka akan segera mengerjakan solah. Adalah diceritakan di Kufah terdapat seorang pemikul barang yang sangat dipercayai oleh orang ramai kerana sikap amanahnya.

Dia juga menghantar barang-barang bernilai dan wang para perniaga. Pada suatu ketika semasa dalam perjalanan, dia telah bertemu dengan seorang lelaki. Lelaki itu bertanya,''Ke mana kamu hendak pergi?'',''Jawab pemikul barang,''Ke bandar sekian''. Saya Lantas lelaki itu berkata,''Saya juga hendak ke sana.

Sekiranya saya berjalan kaki, saya sanggup berjalan bersama kamu. Bolehkah saya menunggangi keldai dengan bayaran satu dinar?''Pemikul barang itu bersetuju lalu menunggangi keldainya. Dalam perjalanan tersebut mereka tiba di satu simpang. Lelaki itu bertanya, ''jalan manakah yang akan kamu lalui?''Jawab pemikul barang,''Melalui jalan besar''. Lelaki itu berkata,''Jalan yang satu lagi lebih dekat, serta terdapat banyak rumput yang subur dan boleh di jadikan makanan untuk binatang tunggang ini''.

Pemikul barang itu berkata,''Saya tidak tahu tentang jalan itu''. Lelaki itu berkata, ''Saya selalu melalui jalan itu''. Pemikul barang berkata,''Baiklah, kita lalui jalan itu''.

Setelah beberapa lama mereka pun tiba ke penghujung jalan di suatu hutan yang menakutkan. Di hutan terdapat banyak mayat yang bergelimpangan. Lelaki itu turun dari keldai sambil mengeluarkan pisau dengan niat untuk membunuh pemikul barang itu.

Pemikul barang itu berkata,''Jangan buat begini, ambilah keldai dan semua barang saya, kerana itulah tujuan mu, tetapi janganlah bunuh saya.''Dia tidak mempedulikan rayuan pemikul barang itu, sebaliknya telah bersumpah sambil berkata,''Mula-mula aku akan bunuh kamu, selepas barulah aku akan mengambil semua barang ini.''

Pemikul barang itu merayu dengan penuh rendah diri tetapi rayuan dia tidak di terima oleh lelaki zalim itu.
Pemikul barang itu berkata,''Baiklah, berilah saya peluang untuk bersolah 2 rakaat untuk kali terakhir.''Lelaki itu bersetuju dengan permintaannya sambil ketawa dan berkata.''Cepatlah bersolah, mayat-mayat ini pun telah membuat permintaan yang sama tetapi solah mereka tidak memberi apa-apa faedah.''Lalu pemikul barang itu mendirikan solah.

Selepas membaca surah Al Fatiha dia tidak dapat mengingati sebarang surah pun. Sementara itu, lelaki yang zalim itu mengesanya berkali-kali supaya cepat menyudahkan solahnya. Tidak semena-mena lidahnya menyebut ayat berikut:

''maksudnya: Siapakah yang memperkenankan (dengan memberi pertolongan) permohonan mereka yang di zalimi, semasa memohon kepadanya dan menghapuskan kesusahan.'' (an naml : 62).

Sambil membaca ayat ini dia menangis. Tiba-tiba muncul seorang berkuda memakai topi yang bersinar-sinar. Dia terus menikam lelaki zalim itu dengan lembing. Api bernyala-nyala keluar tempat lelaki zalim itu mati.Si pemikul barang yang sedang bersolah terus sujud dan bersyukur kepada Allah SWT.

Setelah selesai solah dia berlari kearah penunggang kuda tersebut dan bertanya,''Demi kerana Allah SWT beri tahulah saya, Siapakah tuan dan bagaimana tuan boleh datang ke sini?. Orang itu menjawab,''Saya adalah hamba kepada (Allah SWT yang berfirman) maksudnya ( yang kini hamba Allah SWT yang menyahut seruan orang yang di zalimi ).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.